FAQ

Wat verstaan jullie onder ‘concurrerende’ tarieven?

U hebt een budget voor de realisatie en dat wilt u zo goed mogelijk besteden. Bezuiniging is geen must, maar als u simpelweg op uw kosten kunt besparen, of als u delen van uw budget voor extra zaken kunt aanwenden, zult u dat toch niet laten?

Vooropgesteld dat de kwaliteit van hetgeen u voor ogen staat is gewaarborgd, geeft de prijs dan uiteindelijk toch vaak de doorslag bij uw keuze.

Wij zijn ons er van bewust dat een club of (beginnende) ZZP-er vaak een beperkt budget heeft. Elke investering die u doet, moet gerechtvaardigd zijn en het liefst wilt u die investering ook weer terugverdienen.

Een functionele en toch aantrekkelijk website hoeft volgens ons helemaal niet duur te zijn. Zo hebt u al een complete site, inclusief hosting en domeinnaam vanaf € 150,00.

eFeen biedt u voor ieder budget een kwaliteitsoplossing en u weet van tevoren wat u kwijt bent, hoe groot of hoe klein uw budget ook is.

Kan ik ook alleen een ‘template’ door jullie laten maken of aanpassen en de rest zelf doen?

Jazeker. Afhankelijk van het type website dat u wenst, leveren wij u de benodigde bestanden: een ‘Dynamic Web Template’ (DWT) en ‘Cascading Style Sheet’ (CSS), of een compleet CMS (WordPress, Joomla) template.

En er zijn duizenden ‘gratis’ sjablonen te vinden, die misschien maar een klein beetje hoeven te worden aangepast, omdat het net niet aansluit bij uw huisstijl. eFeen kan in dat geval de benodigde aanpassingen voor u doen.

Daarnaast zijn er ook (hosting)partijen die een webeditor aanbieden, waarmee u ‘met een paar klikken’ uw eigen website in elkaar zet. Dat is dan vaak bij de prijs inbegrepen, of tegen geringe meerprijs beschikbaar.

Op zich is daar niks mis mee, maar u bent dan wel gebonden aan een beperkt aantal sjablonen, die meestal slechts gedeeltelijk zijn aan te passen aan uw wensen.

eFeen biedt u een echt ‘eigen’ visitekaartje op het web en u hoeft er geen eigen tijd (en tijd is ook geld) in te steken, extra software voor aan te schaffen of een cursus te volgen.

Zit ik bij jullie vast aan een ‘onderhoudscontract’?

Zeker niet. U hebt de keuze om de website vanaf de oplevering voortaan zelf bij te houden. Dit kan door overdracht van de site, maar dan hebt u wellicht aanvullende software nodig. Het kan echter ook door de site ‘CMS gebaseerd’ in te richten.

Een ‘Content Management Systeem’ biedt u de mogelijkheid om een aantal pagina’s of de complete site zelf te beheren of bewerken en in geval van nood kunnen wij u dan altijd nog assisteren.

Uiteraard staat het u vrij om het onderhoud wel bij eFeen onder te brengen – dit kan tegen een vaste prijs per maand/jaar, of op basis van nacalculatie.

Welk CMS adviseren jullie?

Als u uw site alleen online wilt kunnen aanpassen, is dat het eenvoudigst te realiseren d.m.v. een CMS systeem. Los van de mogelijkheid om dit onder te brengen bij een aanbieder van een SAAS*-platform, is keuze voor welk CMS is mede afhankelijk van de inhoud / doelstelling van uw site. Een site die als ‘weblog’ of ‘blog’ is ingericht, is structureel anders als een webwinkel.

Wilt u een eigen blog, met of zonder statische pagina’s, dan is het verstandig om voor een ‘open source’ systeem (de basis is altijd gratis, sommige extra functionaliteit niet) te kiezen.

De meest bekende zijn Joomla!, WordPress en Drupal – WordPress is onze favoriet.

Voor een webwinkel, is het belangrijk om te bepalen hoeveel u werkelijk zelf wilt beheren; alleen een pagina met de aanbieding van de maand, pagina’s met product- of klantinfo, of echt alles inclusief het CMS systeem zelf.

Ook voor webwinkels zijn diverse ‘open source’ systemen beschikbaar en de bekendste daarvan zijn PrestaShop, Magento en WooCommerce. Afhankelijk van uw wensen kunnen/moeten daaraan betaalde modules worden toegevoegd.

Bedenk wel dat voor een compleet beheer van uw website of -winkel vaak meer dan gemiddelde kennis van diverse zaken (o.a. bijvoorbeeld PHP, MySQL) nodig is.

Bovendien kan de keuze van het gewenste / benodigde systeem invloed hebben op het webhostingpakket, in verband met de eisen die daaraan gesteld worden.

Welk systeem voor u het best geschikt is en welk niveau van ondersteuning u daarbij nodig hebt, hangt af van de gewenste functionaliteit, uw eigen vaardigheid en uw hosting platform.

Kortom, de juiste keuze wordt in overleg met u gemaakt.

* SaaS staat voor ‘Software as a Service’ – hierbij wordt een programma/service via het internet aangeboden. Met een abonnement wordt toegang gekocht voor het gebruik daarvan. De aanbieder van de SaaS zorgt voor de installatie, het onderhoud en de back-ups.

Hoe zit dat met zoekmachine optimalisatie (SEO)? Kost dat extra?

Over zoekmachine optimalisatie is veel te doen en over de zin en vooral onzin van SEO zijn al vele artikelen geschreven. eFeen biedt u geen duur betaalde extra SEO services.

Er zijn partijen die u tegen een fikse vergoeding ‘top rankings’ in de zoekmachines beloven, vaak ook nog bij ‘honderden’ zoekmachines. Om met dat laatste te beginnen: 90% van de websurfers gebruikt Google, Live Search en wellicht nog één of twee andere zoekmachines.

Dat geld kunt u eventueel beter besteden aan bijvoorbeeld een advertentie camapagne, zoals Google Ads…

Dat neemt niet weg dat het uiteraard nuttig is om uw site te ‘promoten’. Belangrijk is dat u uw optimalisatie op de goede manier inricht.

Verkeerd gebruik, bijvoorbeeld heel veel ‘keywords’ in plaats van een paar gerichte, doet vaak meer kwaad dan goed. Bovendien heeft juist het verkeerde gebruik (of misbruik) van deze zogenaamde ‘meta tags’ ertoe geleid dat zoekmachines er minder waarde aan zijn gaan hechten.

Toch blijven tags belangrijk, al was het maar omdat bijvoorbeeld de tag ‘description’ getoond wordt als uw site in de vindresultaten voorkomt – dat is dus wel degelijk als ‘extra visitekaartje’ van belang.

Om hoger in de resultaten te komen telt bij Google verder ook de ‘Page Rank’ mee – deze is niet direct en op korte termijn te sturen.

De ‘Page Rank’ van uw site is een indicatie van het belang, de relevantie ervan – die wordt onder meer beïnvloed door het aantal bezoekers en het aantal externe links (andere sites die naar u linken).

Dat aantal neemt vanzelf toe als uw business succesvol is – betere vindbaarheid op het Internet is daar zeker een hulpmiddel bij, maar de ouderwetse ‘mond-tot-mond reclame’ werkt toch nog altijd het beste.

Daarnaast is het tegenwoordig ook van belang dat uw site “mobiel vriendelijk” is en Google hecht daar grote waarde aan.

Aangezien een beetje WordPress thema of goed gebouwde (HTML/PHP) website daarop is ingericht – ook wel “responsive” genoemd, dat wil zeggen dat de lay-out van de site zich aanpast aan het scherm waarop die bekeken wordt – is dat niet iets om u heel erg druk over te maken, maar wel iets waarop u constant dient te blijven letten.

Google Analytics is een vrij toegankelijke service die dit “automatisch” voor u bewaaktt en u waarschuwt indien er een probleem wordt gedecteerd.

Een (betaalde versie van) bijvoorbeeld de Yoast plugin voor WordPress is aan te raden indien uw site meer moet zijn dan een visitekaartje dat alleen dient voor contactgegevens.

(Daar is niks mis mee – voor veel ondernemers hoeft een website niet meer dan dat te zijn. Verwacht echter niet dat zo’n site bij de zoekmachines hoog scoort.)

Uw site wordt opgeleverd met schone, gestructureerde code en (alleen) relevante zoektermen. Dat is bij de prijs inbegrepen en ons advies is om pas in een later stadium te kijken naar betaalbare programma’s als Google Ads.

Hoe is de hosting ingericht?

eFeen heeft geen eigen serverpark – er zijn zo veel betrouwbare hostingbedrijven dat het voor ons alleen de overhead maar zou verhogen om daar zelf aan te beginnen.

Er zijn vele aanbieders op de hosting markt en duurder is niet altijd beter. Vaak zijn de argumenten die worden gebruikt om een hogere prijs te rechtvaardigen niet erg steekhoudend.

eFeen doet hoofdzakelijk zaken met Cloud86, al jaren als (één van de) beste getest voor verschillende vormen van hosting.

Indien u zelf een partner wilt zoeken en een hosting contract wilt afsluiten, is dat uiteraard geen probleem – let in dat geval wel op de ‘kleine lettertjes’, zodat u weet wat u echt krijgt.

Vaak is de aangeboden webruimte inclusief een vast ‘quotum’ voor e-mail data, of is de inbegrepen ‘datalimiet’ aan de krappe kant.

Het loont de moeite om een aantal aanbieders goed met elkaar te vergelijken en zoals gezegd: duurder is echt niet per definitie beter.